De kick-off van het project! Je bekijkt met de klas een aantal mini-docu’s over indrukwekkende stille rampen in de wereld. Na afloop van elk filmpje volgen meerkeuzevragen die de teams via de app beantwoorden. Ze kunnen extra punten scoren door op het juiste moment een verdubbelaar in te zetten en door een bonusspel te spelen. Na ieder filmpje wordt het onderwerp nabesproken.

Voor het onderzoek naar ‘hun’ land krijgen de teams toegang tot mooi vormgegeven, interactieve lesmaterialen. Ze mogen steeds zelf kiezen welke thema's ze interessant of belangrijk vinden om te bestuderen en in hun presentatie te verwerken. Bij Cross Your Borders laten we leerlingen aan het woord!

Het ontwikkelingsprobleem, dat een team als het belangrijkst beschouwd in ‘hun’ land, wordt via een ‘mindmap’ in een bredere context geplaatst. Welke verbanden bestaan er met andere problemen in het land? Wat zijn eventueel verbanden met Nederland en de rest van de wereld?

Om het harde werk aan het onderzoek en de presentatie even te onderbreken, nemen alle leerlingen deel aan een actieve culturele workshop. Er is keuze uit workshops als: henna tekenen, salsa dansen, djembé spelen en capoeira.

Teams mogen hun landpresentaties zelf creatief vormgeven. Om ze op weg te helpen hebben we een database met meer dan 20 inspirerende ‘presentatiekaarten’; leuke vormen die ze kunnen gebruiken zoals een nieuwsuitzending, stop-motion, commercial of debat!

Op de dag van de eindpresentaties spelen we als intermezzo 3 korte minigames. Het 1e spel over ‘wat hulp kan doen’ is een variant op het bordspel Tik-Tak-Boem: een wereldbol gaat rond door de klas. 'Beantwoord de vragen goed, zodat jij ‘m niet in je hand hebt als hij ontploft!'


In het 2e spel over ‘wat anderen doen’ beelden leerlingen wereldverbeterende initiatieven – die vlak daarvoor in een filmpje voorbij zijn gekomen – uit voor de klas. De andere teams moeten raden.


Tijdens het 3e spel ‘wat ga jij doen’ maken teams reclame voor laagdrempelige acties die jongeren zelf kunnen uitvoeren om de wereld wat mooier te maken. De klas kies de favoriet!