Het project begint met een introducerende filmquiz rond korte documentaires over allerlei indrukwekkende ‘stille rampen’ in de wereld. Thema’s: landroof, kindgevangenen, oorlog, kindslavernij, privacy, verlaten kinderen, kindhuwelijken en ontbossing. Er worden nog vele nieuwe docu’s toegevoegd, zodat leerlingen en begeleiders de onderwerpen kunnen kiezen die zij interessant vinden!

Daarna duiken de leerlingen in teams in één van de 6 landen. Ze proeven de sfeer via een virtuele rondreis langs: geografie en klimaat, religie en taal, eten en drinken, dagelijks leven (stad en platteland), bezienswaardigheden, sport, spel, muziek, dans, film en uitgaan. Zo ontdekken ze de kenmerken, cultuur en mooie kanten van ‘hun’ land en zien ze hoe het leven op andere plekken in de wereld eruitziet.

Vervolgens onderzoeken de teams de ontwikkelingsproblemen in het land. Deze zijn onderverdeeld in 6 thema’s: economie, gezondheidszorg, natuur & milieu, onderwijs & media, politiek en samenleving. De teams inventariseren de vraagtukken, kiezen het belangrijkste probleem, plaatsen dit via een mindmap in bredere context en brengen deze via een creatieve presentatie over op de klas.

Het thema 'economie' behandelt onderwerpen als: economische sectoren, landbezit/roof, grondstoffen, energie, infrastructuur, werkloosheid, informele economie, arbeidsvoorwaarden, kinderarbeid, arbeidsmigratie, geld, schulden, buitenlandse investeringen, concurrentie, subsidies, invoerheffingen en oneerlijke handel.

In het thema 'gezondheidszorg' komen onderwerpen aan bod als: basisbehoeften (water-voedsel-woning), zwangerschap en geboorte, kinder- en moedersterfte, seksualiteit en vrouwenbesnijdenis, veelvoorkomende ziektes, hygiëne en preventie, zorgverzekering, medische voorzieningen en medicijnen.

Het thema Natuur en Milieu gaat in op de duurzaamheidsproblemen van het land. Onderwerpen als klimaatverandering, overstromingen, landverschuivingen, bosbranden, aardbevingen, ontbossing, overbevissing, biodiversiteit, grondwaterpeil, verzilting, bodemvruchtbaarheid, afval en lucht- en watervervuiling komen aan bod.

Ook het onderwijs en de informatievoorziening in het land worden bestudeerd. Aan bod komen onderwerpen als: analfabetisme, toegang tot basis- en middelbare scholen, vakscholen en universiteiten, onderwijsfaciliteiten, kwaliteit van lesmaterialen en docenten, taalbarrières, toegang tot media en persvrijheid.

In het thema politiek komen onderwerpen aan bod als: democratisering, wetgeving, (in)formeel bestuur, patronage, bureaucratie, corruptie, politie en rechtspraak, straffen en gevangenissen, overheidsinkomsten/uitgaven en internationale betrekkingen.

In het thema samenleving staat centraal hoe mensen met elkaar omgaan in het land: sociale controle, mentaliteit, klassensysteem, slavernij, religie en etniciteit, vrouwenrechten, kinderrechten, discriminatie en achtergestelde groepen, zoals gehandicapten, homo’s, albino’s en migranten.

Er is nog steeds veel armoede en onrecht in de wereld, maar er worden ook grote stappen vooruit gezet. Via korte spellen zien leerlingen de resultaten (‘wat kan hulp doen’), maken ze kennis met inspirerende initiatieven (‘wat anderen doen’) en ontdekken ze welke laagdrempelige acties zij zelf kunnen uitvoeren om de wereld wat mooier te maken (‘wat ga jij doen’).