Het Cross Your Borders-project start met een interactieve filmquiz die de leerlingen een indrukwekkende introductie geeft op ontwikkelingsproblematiek. Daarna worden de zes casuslanden (Afghanistan, Burkina Faso, Guatemala, Kenia, Nepal en Peru) verdeeld over de teams en bedenkt iedere groep een leuke teamnaam.

De teams beginnen met het bekijken van de mooie, culturele kanten van ‘hun’ land, zoals taal, religie, klimaat, eten, muziek, sport en uitgaan. Ze gebruiken hiervoor de sfeergids en online informatie. Vervolgens bereiden ze een korte mondelinge presentatie voor waarin ze in 3 minuten met hun hele groep, voor de klas, een sfeervol reisverslag geven.

Daarna is het tijd voor het bestuderen van de ontwikkelingsproblematiek. De teams ontvangen een landrapport bestaande uit 6 thema’s: economie, gezondheidszorg, natuur & milieu, onderwijs & media, politiek en samenleving, plus online informatie. De eerste stap is het inventariseren van alle problemen die spelen in het land.

Uit alle vraagstukken kiezen de groepen één hoofdprobleem dat zij als allereerste zouden aanpakken in het land, als zij het voor het zeggen zouden hebben. Via een ‘mindmap’ (pijlendiagram) leggen ze verbanden met andere problemen die spelen in het land, en met Nederland. Deze mindmap vormt de inhoudelijke basis voor de eindpresentatie.

Als onderbreking, tussen al het studie- en creatieve werk, worden actieve workshops georganiseerd. Leerlingen kunnen zich met hun groep inschrijven voor allerlei culturele activiteiten zoals henna tekenen, salsa dansen, capoeira of djembé spelen.

Daarna gaan de groepen aan de slag met het maken van een creatieve eindpresentatie over het hoofdprobleem en de context. Ze kiezen een format uit een database met meer dan 20 ‘presentatiekaarten’. Bijvoorbeeld een nieuwsuitzending, stop-motion of debat. De presentaties duren ongeveer 10 minuten en worden beoordeeld en nabesproken door een jury, met daarin de begeleider en docent.

Naast de cultuur en problematiek, komt ook de ‘oplossingenkant’ aan bod. Tijdens de dag van de eindpresentaties spelen we drie korte klassikale spellen over wat hulp kan doen, wat anderen doen en wat jongeren zelf kunnen doen voor een betere wereld.

Voor alle opdrachten en spellen ontvangen de teams punten, die de plek op de ranglijst bepalen van alle groepen die op de school meedoen aan het Cross Your Borders-project. De stand wordt bijgehouden in het ‘commandocentrum’, waar ook de organisatie van het project zetelt. De winnaars ontvangen een mooie prijs.