Leerlingen werken veel samen in hun team. Tijdens de inhoudelijke en creatieve onderdelen, en bij de presentaties. Dit betekent: plannen en taken verdelen, afspraken maken én nakomen, elkaar de ruimte geven, motiveren, met kritiek omgaan… een uitdaging!

Het project bevat een flinke (zelf)studie-component. Leerlingen moeten in korte tijd een uitgebreide set (land)informatiematerialen bestuderen, hoofd- en bijzaken bepalen, conclusies trekken en op basis hiervan beargumenteerde keuzes maken.

Om voorbij enkel kennisvergaring te geraken, en tot échte inzichten te komen, worden in het project veel verbanden tussen thema’s gelegd. Leerlingen worden gestimuleerd om ontwikkelingsproblemen, en hun oorzaken en gevolgen, in onderlinge samenhang te bekijken.

Er is veel ruimte voor creativiteit in het project. In theoretische zin: zoals het vertalen van ingewikkelde informatie naar presentabele content. En in praktische zin: het bedenken en in elkaar zetten van een creatieve presentatie, zoals een schimmenspel of een commercial.

Het project bevat twee presentatiemomenten. Een korte mondelinge presentatie (3min) over de mooie, culturele kanten van het land. En een creatieve eindpresentatie (10min) over het hoofdprobleem plus de context. De presentaties worden met het team voor de klas uitgevoerd.

Op meerdere plekken in het project zijn klassikale discussies ingebouwd: tijdens de filmquiz en na de presentaties. Om te kunnen discussiëren over de onderwerpen en er een mening over te vormen. Ook tijdens het zelfstandig werken zijn er veel discussiemomenten, zowel over inhoud als vorm.