Het project begint met een spetterende trailer die de leerlingen/studenten warm maakt voor het simulatiespel. De teams verzinnen een landnaam en maken een mooie regeringsfoto voor in de app. En dan kan het project van start! We beginnen met het eerste verdienspel. De Globa’s die hiermee worden verdiend, vormen de economie van het land in de eerste spelronde.

Er is een breed scala aan creatieve verdienspellen beschikbaar: van een filmquiz tot een toneelopdracht en van een tekenspel tot een verkiezingsgame. Ze kunnen worden afgestemd op leerjaar en niveau. De spellen gaan over boeiende thema’s als mensenrechten, oneerlijke handel, democratie en duurzaamheid. Alle spellen zijn voorzien van duidelijke instructievideo’s, inhoudelijke inkadering en uitgebreide nabesprekingen.

Na het verdienspel verandert de rol van de teamleden van burgers naar regeringsleiders. Over de verdiende Globa’s heffen ze belasting(en) om tot een overheidsbudget te komen. Hiermee kunnen ze ministeries financieren en wetten invoeren. Ook kan internationaal worden samengewerkt met andere landen en zijn er mogelijkheden om Globa’s te sparen en lenen. De landen staan er bij de start erg slecht voor, dus er is werk aan de winkel!

Een land besturen is complex. Je hebt te maken met allerlei partijen: je burgers, de media, inlichtingendiensten en het beleid in andere landen. Het is inspelen op nieuwe kansen, maar ook op bedreigingen en rampen. Tijdens Globaland XL moeten de teamleden als regeringsleiders multitasken om alles in goede banen te leiden en hun bevolking tevreden te stellen.

Na iedere ronde verandert de situatie in de landen en zien de teams de effecten van hun keuzes. Hoe tevreden zijn de burgers over de belastingen, ministeries en wetten? Welke effecten hebben ze gehad op de economie en andere ministeries? Tijdens de nabespreking evalueren we de ontwikkelingen en komen leuke inhoudelijke aanvullingen voorbij in de vorm van wist-je-datjes en discussievragen voor de regeringsleiders.

Voor de verdienspellen en het besturen van het land scoren de teams punten die hun plek bepalen op de ranglijst bepalen. De tussenstand is onder andere te bekijken in het ‘commandocentrum’, het kloppende hart van het project. Hier zetelt de organisatie en kan iedereen terecht met vragen. Na vier spelrondes wordt de eindstand opgemaakt en worden leuke prijzen uitgereikt aan de winnaars.