KOFFIE TOUR & HOTSPRING!

 

Vanochtend vertrokken we om 08:00 naar de koffieplantage. ☕️ Maar wel op een hele bijzondere manier, we gingen allemaal achterop bij een boda boda (de Tanzaniaanse brommers), spannend! 🏍️ Met zeker 20 boda boda’s vertrokken we. Het was een ritje van een kwartier. Wat een belevenis en iedereen is veilig op bestemming aangekomen. Youp was erg onder de indruk van zijn chauffeur. Hij reed als één van de laatste weg, maar kwam als één van de eerste aan! 


Bij de koffieplantage kregen we eerst een uitleg over de plantage zelf. Daarna liet de gids ons zien dat er twee soorten koffieboontjes zijn, namelijk het mannetje en het vrouwtje. Alleen de vrouwtjes worden hier gebruikt om koffie te maken. ☕️ Na de uitleg kregen we een rondleiding over de plantage en mochten we onze handen uit de mouwen steken. We moesten de rode, glimmende besjes van de planten afhalen. Toen de oogst binnen was, moest het rode omhulsel van de bes gescheiden worden van de koffieboon. Ruben hielp goed mee door te draaien aan de hendel van de machine. De koffiebonen die goed zijn en overblijven moeten vervolgens drie weken in de zon drogen. ☀️ Ons proces werd vervolgd met eerdere gedroogde bonen. Die we gingen branden, vermalen met een stamper en vervolgens moesten we het zeven. Tijdens het stampen werd er gezongen en werd er gestampt in de maat van het lied. Tim, Lisanne en Boaz wilden hierbij wel even helpen! Ivar bood zijn hulp aan bij het zeven. Uiteindelijk mochten we onze eigen gemaakte koffie proeven! 😋 Ook de niet-koffiedrinkers waagden een slokje, maar ook nu waren ze er niet van overtuigd dat koffie lekker is. 


Na de tour stapten we in het busje met onze lunch op weg naar de hotspring. Dit was een bumpy ride van ongeveer 2 uur. 

De reis verliep goed tot Ivar ineens uit het niets schreeuwde: het topje van de Kilimanjaro! 🏔️ Het busje stopte en iedereen heeft het topje kunnen zien. Omdat de bus stil stond dacht Ivar gelijk maar even te gaan plassen. Bij terugkomst in de bus zei hij: ‘Zo dat lucht op, er ligt nu een hotspring achter de bus!’ 😂


Na de plaspauze van Ivar wilden we onze reis vervolgen. Helaas verliep dit iets minder soepel. Er lag een grote plas water en veel modder op de weg waardoor we vast kwamen te zitten met het busje. Er zat maar één ding op, iedereen uitstappen en helpen duwen! Gelukkig was het busje zo weer uit de modder geduwd. We besloten om een stukje te lopen, zodat de bus leeg door het water en de modder kon rijden. Youp maakte nog even een slippertje en zei zelf lachend: Ik heb de Tanzaniaanse bodem wel van heel dichtbij gezien.’


Eenmaal aangekomen bij de hotspring stapte iedereen vrolijk het busje uit. Al snel hoorden we veel geluid en muziek vanuit de hotspring komen. Wat was het druk! Ondanks de drukte, trok iedereen zijn zwemkleding aan en gingen we het water in. 🏊 Boaz, Tim, Klaas, Lisanne, Ivar, Amber, Nikki en Rosanne lieten hun kunsten aan de liaan zien en sprongen met een mooie sprong het water in. Youp en Ruben waren deze sprongen van een afstandje in het water aan het bekijken. Terwijl iedereen lekker aan het zwemmen was, kwamen er nog apen op bezoek bij de hotspring. 🐵 Die kunnen we alvast afstrepen! 


Na twee uurtjes lekker gezwommen te hebben was het weer tijd om terug te gaan naar het busje. Onderweg werd er nog gestopt bij een supermarkt om lekkere snacks in te slaan. 


Bij terugkomst in het dorp werd er eerst gezamenlijk gegeten. Na het eten begon het eindfeest. De reizigers en hun buddy’s met familie stonden klaar om te beginnen met dansen. Amber en Lisanne opende samen met hun buddy het feest. Ook Rosanne en Nikki hadden samen met hun buddy een dans geoefend om te laten zien. Erg leuk!


Deze avond is er een nieuwe boyband ontstaan: Boaz, Tim, Klaas en Ivar stalen de show op het podium. De buddy’s hebben ook nog laten zien hoe goed zij kunnen dansen. Er werd nog limbo gedanst, waarbij Rosanne en één van de buddy’s de laatst overgebleven waren! Daarna werd er nog een eindnummer gedraaid en was het tijd om te gaan slapen. 😴 


Morgenochtend is het tijd om afscheid te nemen van onze buddy’s en naar Kenia te vertrekken! 🚌