KLINIEK, SOUVENIRS EN BOODSCHAPPEN DOEN OP DE MARKT
Vanochtend kon er rustig opgestart worden. Om 09:30 uur moesten we verzamelen en vertrokken we met het busje naar de kliniek. 🏥 Rosanne had de vlechtjes nog in en vertelde dat Nikki wel een liter zonnebrand op haar hoofd had gesmeerd, zodat haar scheiding niet zal gaan verbranden. Tim was weer opgeknapt en sloot weer aan bij de groep! Deze keer gingen we met de hele groep naar de kliniek voor een rondleiding. We kregen eerst een presentatie van de directeur over het zorgsysteem in Tanzania en over de kliniek zelf. Verschillende artsen kwamen vertellen over hun afdeling. Vervolgens kregen we een rondleiding en kregen we de vaccinatie kamer, laboratorium, operatiekamer, tandarts en behandelkamers te zien. Buiten hing er een weegschaal waar de baby’s gewogen worden. Op dat moment werd er ook echt een baby gewogen. Docent Sophie en Youp kregen nog een applaus voor hun hulp van de dag er voor met de hechtingen en de arts vertelde dat het met het jongetje goed gaat! Dit was fijn nieuws om te horen.
Ook dit uitje werd weer afgesloten met een groepsfoto.
Na het bezoek aan de kliniek kregen we lunch in het dorp. Dit keer geen rijst, maar spaghetti. Er werden borden opgeschept met bergen erop zo groot als de Kilimanjaro 😉.
Iedereen zat vol en we vertrokken naar onze volgende bestemming. De Massai markt. Het was tijd om souvenirs te gaan shoppen! 🛍️ Bij aankomst was iedereen wat afwachtend. De mensen die hun spullen op de markt verkochten waren nogal overweldigend. Gelukkig waren de buddy’s mee om over de markt te struinen en de beste prijs te scoren. Er werd van alles gekocht: shotglaasjes, sieraden, sleutelhangers en natuurlijk voetbalshirts! Tim wist een goede prijs voor een shirt te fixen, Ruben heeft wat leuks voor thuis gekocht, Ivar heeft een muts gescoord en Lisanne en Amber hebben matching armbandjes met hun buddy gekocht.
Iedereen stapte bepakt en bezakt de bus weer in, als dat maar in de tassen mee naar Nederland past. Op naar de volgende markt, maar dan een markt vol met eten. De reizigers werden met hun buddy en een boodschappenlijst op pad gestuurd. De ingrediënten zijn nodig voor het avondeten, namelijk Chapati! 😋 Nadat alle ingrediënten gekocht waren, gingen de reizigers nog op pad voor de marktopdracht. Deze bestond uit verschillende foto opdrachten. Amber, Lisanne en hun buddy wisten alle opdrachten te voltooien! Ivar liep met een zak eten op zijn hoofd en sleurden Youp en zijn buddy weer mee de markt op om laste minute nog een groente op de foto te zetten die ze niet kenden. Klaas en Tim vonden het wel mooi geweest, maar hun buddy niet. Dus boodschappen in de bus geladen en weer terug de markt op!
Aan het einde van de markt gingen we nog in twee groepen naar de traditionele genezer. Hier gaan veel mensen langs voor verschillende kwaaltjes. Dit is een stuk goedkoper dan langs het ziekenhuis gaan en er worden allemaal natuurlijke middelen gebruikt. 🌱 Zo zijn er verschillende takken, blaadjes, stenen en wortels die allemaal voor een ander kwaaltje zijn. Een tak om je tanden mee te poetsen, wortels om in te nemen als jonge vrouw om sneller zwanger te kunnen raken en zelfs een steen die het gif van een beet van een slang tegen kan gaan. Toen we aan een poeder mochten ruiken dat tegen een lopende neus werkt, begon iedereen te niezen en/of te hoesten. Tim had het zo diep ingeademd dat hij de tranen over zijn wangen had lopen en niet meer kon stoppen met niezen. De traditioneel genezer vertelde daarnaast dat hij een middel heeft voor een betere conditie om de Kilimanjaro te beklimmen. Youp reageerde hierop met dat hij er wel een hele pot van wilde kopen, dan ging zijn conditie tenminste van een kattenbakkorrel naar een kattenbak. Ivar vroeg nog aan de traditionele genezer of hij een middel had tegen zijn spierpijn van de voetbalwedstrijd, maar helaas!
Terug in het dorp vertrok iedereen naar de gastgezinnen om daar de Chapati te gaan koken. Iedereen was hard aan het meewerken. Zelfs Boaz moest er aan geloven om te helpen met koken. Klaas kwam aan in zijn nieuwe Tanzania shirt, die strak om de sport bovenarmen zat. Gelukkig heeft hij hetzelfde shirt in het blauw ook nog in een maat groter gekocht! 👕
Na het eten werd er gezamenlijk gekeken naar de finale van de Champions League! ⚽️
Morgen alweer de laatste dag in het dorp!