LES GEVEN, SPORTEN EN BEDRIJFJES BEZOEKEN!

 

Dag 3 in het dorp alweer! Vanochtend moesten we om 07:15 verzamelen. We vertrokken met het busje naar de middelbare school iets verderop. 🏫 Daar aangekomen zat een groot aantal van de leerlingen buiten hun examens door te lezen. Nadat we even hebben gewacht, werden de reizigers verdeeld over twee groepen. Tim, Klaas, Ivar, Youp en Ruben hebben met de leerlingen stoelendans gedaan. Dit werd erg goed ontvangen. Er werd fanatiek gespeeld! De leerlingen die niet mee speelden waren met genot aan het meekijken.

 
Lisanne, Amber, Nikki, Rosanne en Boaz begonnen met een lesje tellen in het Nederlands. Daarna werd er nog gezongen en gedanst.🕺🏻Vervolgens verplaatsten we met beide groepen naar het voetbalveld om nog verder te dansen. Hoofd, schouders, knie en teen werd gedaan. En "links, rechts" van Snollebollekes kon natuurlijk ook niet worden overgeslagen!


Daarna was het dan eindelijk tijd voor de voetbalwedstrijd. ⚽️ Het was een echte internationale wedstrijd: Tanzania-Nederland (met aanvulling van de buddy’s). De wedstrijd werd gestart met beide volksliederen. Beide teams waren gretig en snel. Klaas maakte het eerste doelpunt van de wedstrijd! 0-1 voor Nederland! Daarna wist Tanzania te scoren 1-1. Met deze stand gingen we dan ook de rust in. Na de rust werd er ook weer snel en fanatiek gevoetbald door beide teams. Klaas vond 1 doelpunt niet genoeg en maakte dan ook na rust het tweede doelpunt voor Nederland 1-2. Ondertussen waren er al meerdere valpartijen: docent Erik, Ivar, Klaas, Amber en Lisanne wisten de grond van dichtbij te bekijken. Tanzania was nog gretig en wist het 2-2 te maken. Daarna volgde een snel antwoord van Klaas 2-3! Dit was dan ook de eindstand van de wedstrijd. Nederland wint!! 🏆


Na de wedstrijd was het tijd om te lunchen en wat uit te rusten. De lunch bestond uit (wederom 😜) rijst, beef en een lekkere salade met een flesje frisdrank. 


Het busje stond na de lunch alweer klaar om ons weer naar drie verschillende plekken te rijden. Tim had na de voetbalwedstrijd al zijn energie al verspild en is na de lunch met zijn buddy en docent Franka terug gegaan naar het dorp.


Boaz, Ruben, Amber en docenten Erik en Celine mochten op bezoek bij het bedrijf Hadra. Het bezoek was erg officieel, het leek wel de Tweede Kamer van Tanzania! De reizigers moesten zelfs door security poortjes heen. Daarna werd iedereen voorzien van een visitor-pas en kon de rondleiding door het consultancy kantoor beginnen. De werknemers legden uit wat voor werk ze precies doen, ze helpen namelijk hun klanten met de aanvraag van werkvergunningen, bedrijfsregistraties, belastingaangiftes en meer! Leuk om van dichtbij te bekijken hoe dit in Tanzania werkt.


Lisanne, Rosanne, Nikki en reisbegeleider Kim gingen naar een kinderdagverblijf. De eigenaar was erg vriendelijk en de reizigers werden hartelijk verwelkomd. Hij vertelde dat er 15 kinderen komen bij de kinderopvang, maar dat niet alle 15 kinderen er vandaag waren. De kinderen hebben de leeftijd van 1 tot 5 jaar. De eigenaar vertelt dat hij geen geld vraagt voor de opvang van de kinderen. Hij verkoopt schilderijen en het geld wat hij daarmee verdient, wordt in de opvang gestopt. Lisanne, Rosanne en Nikki werden gelijk aan het werk gezet om samen met de kinderen te gaan tekenen én ze mochten de kinderen zelfs schminken! 🖍️ Na het schminken en tekenen kregen de kinderen lunch en ook de reizigers mochten mee lunchen. Als afsluiting werd er nog een groepsfoto gemaakt! 


Youp, Klaas, Ivar, docent Sophie en reisbegeleider Ivy bezochten weer dezelfde kliniek als waar we gisteren geweest waren. 🏥 Wederom mochten we vandaag patiënten helpen en dat heeft een diepe indruk achter gelaten. Ivar mocht bij een patiënt haar bloeddruk, temperatuur en zuurstofgehalte meten. Later mocht hij nog meekijken met een echo die van haar buik gemaakt werd. Dit maakte diep indruk op Ivar, want het meisje was pas 17 jaar oud en had zelf abortus gepleegd. Youp mocht meehelpen met een intakegesprek, waarna deze patiënt aan het infuus gelegd werd. Klaas mocht bij deze patiënt haar bloedsuikerspiegel controleren. Hij vond het erg bijzonder dat hij dan vervolgens de verpleegkundige moest vertellen of de waarde goed was of niet. Youp en docent Sophie hielpen nog mee bij een patiënt, een jong jongetje, die op school was gevallen en op zijn tong had gebeten. Hij had hechtingen nodig en dat doen ze hier niet zoals in Nederland. Erg indrukwekkend om mee te maken, dit gaan ze niet snel meer vergeten!


Voordat we terugkwamen in het dorp werd er nog even een korte stop gemaakt voor snacks. Er werden niet alleen snacks gehaald maar ook bananen 🍌 . Terugkomend in het dorp werd er nog nagepraat over de bezoeken. Er werd een spelletje gespeeld en de haren van Rosanne werden door één van de buddy’s ingevlochten. Daarna was het tijd om bij de gastgezinnen te eten. 3x raden wat er op het menu stond!? Juist ja, rijst! Een verzoek aan alle ouders. Gelieve de komende drie weken geen rijst op tafel 🍚 Nog tijd voor een spelletje en daarna na een indrukwekkende dag lekker naar bed!


Tot morgen! 😃