HET BEDRIJFS- EN DAGELIJKS LEVEN IN TANZANIA!

 

De dag begon sportief! Boaz, Lisanne, Amber, Ivar, Klaas, Tim, docent Sophie en hun buddy’s gingen namelijk om 06:00 uur al uit bed om een rondje hardlopen 🏃. Boaz had er al een paar kilometer op zitten, omdat hij om 04:00uur al werd gewekt door zijn buddy. Die was in de veronderstelling dat er al om 05:00 uur werd hard gelopen. Na het hardlopen stond er voor Ivar een emmer water klaar om zich mee te wassen, gelukkig was het geen icebucket challenge zoals hij wel verwacht had. Tegen verwachting in dus prima te doen!


Om 08:30 uur stond de rest van de groep ook klaar om te beginnen aan een nieuwe dag. We kregen eerst een voorlichting over het YEP project. Dit project is opgezet om de werkloosheid onder jongeren te verminderen, door ze mee te laten doen aan een traject van een jaar lang waarin ze het ondernemingsschap leren. Aan het einde van het jaar wordt er een wedstrijd gehouden. De top 3 hiervan krijgt een startbedrag om hun onderneming verder op te starten. Als aansluiting hierop zijn we met de busjes naar SIDO vertrokken. De ondernemers van YEP worden in contact gebracht met SIDO. Bij SIDO leren de ondernemers hoe ze dingen moeten maken en hoe ze hun bedrijf verder kunnen opstarten. 


Na dit bezoek zijn we naar onze lunchplek gereden. De lunch stond klaar in een prachtige tuin.🪴 Maar voordat we gingen lunchen moest er even geplast worden. Docent Sophie heeft haar zonnebril in het hurk toilet laten vallen. 🚽 Deze heeft ze er weer heldhaftig uitgevist. Tim heeft alles op de film gezet. 😉 Bij de lunchplek stonden mooie schilderijen. Tim is gaan onderhandelen en heeft een mooi exemplaar voor thuis gescoord.  Verderop liep een stromend riviertje. Ivar ging de uitdaging aan door op de stenen te stappen in het water, maar haalde helaas toch natte voeten. Hier stond Youp op de goede plek om alles vast te leggen.


Na de lunch gingen we in drie groepen uiteen. Boaz, Amber, Ruben en docenten Erik en Celine gingen naar een bedrijf waar een jonge man Ben een eigen onderneming is gestart op gebied van ICT en online marketing. 🖥️ In werkelijkheid heeft hij een kleine printshop en maakt hij af en toe websites of beheert social media voor andere bedrijven. We hebben een leuk gesprek met Ben kunnen voeren. Er werden over en weer veel vragen aan elkaar gesteld. Ben heeft achteraf laten weten dat hij erg blij was met de komst van de studenten en docenten en dat hij de tips gaat toepassen. 


Nikki, Lisanne, Rosanne, docente Franka en reisbegeleider Kim gingen een basisschool bezoeken. 🏫 We werden ontvangen door een leerkracht van de school. Op dit moment zitten de leerlingen in hun toetsperiode, waardoor de meeste al naar huis waren. Gelukkig waren er nog wel leerlingen aanwezig. We werden hartelijk ontvangen en mochten in klas 6 meekijken, de leerlingen hadden een leeftijd van 10/11 jaar. In de klas zaten wel 59 leerlingen! Er werd een lied voor ons gezongen en daarna kregen ze een les over synoniemen. Na deze les mochten we een kort kijkje nemen in klas 7 (12/13/14 jaar). Deze kinderen zongen ook een lied voor ons en vroegen daarna of wij ook een lied voor hen wilden zingen. Gezamenlijk hebben we hoofd, schouders, knie en teen gezongen. Daarna kregen we nog een verdere rondleiding door het schoolgebouw. 


Ivar, Klaas, Tim, Youp, docent Sophie en reisbegeleider Ivy gingen naar de kliniek. 🏥 We waren nog niet eens binnen of we mochten al de eerste patiënt diagnostiseren. Docent Sophie werd aangewezen als assistent om de echte dokter te ondersteunen. Ivar vond het indrukwekkend om te zien dat er een klein meisje binnen kwam wat buiktyfus heeft. Klaas vond het dan weer bijzonder dat er nog geen 5 vragen gesteld waren of de dokter wist al de diagnose. Een van de patiënten die we vandaag geholpen hebben, had tijdens het slachten van een kip in zijn vinger gesneden, de wond niet goed schoongemaakt en nu was zijn vinger geïnfecteerd. Dokter Sophie en Ivar mochten helpen de wond schoon te maken, daar werd Ivar toch wel een beetje zenuwachtig van en door de daarbij horende zweethanden kreeg hij zijn handschoenen niet aan. Na het schoonmaken werd er een vingerverband aangelegd en volgens Tim zouden ze van school afgetrapt worden als ze het ook maar in hun hoofd haalden om dit op deze manier in de les van docent Sophie te doen. Al met al een indrukwekkende middag in de kliniek. 


Terug in het dorp werd er een wandeling gemaakt door het dorp en er werden snacks en drinken gescoord. Klaas heeft een grote zak chips voor de grote trek weten te bemachtigen. Ivar heeft nog een voetbal gehaald waar in het begin van de avond nog fanatiek mee werd gevoetbald werd, maar helaas bleek de bal lek te zijn. ⚽️ De kinderen uit het dorp hadden er gelukkig niet minder plezier om. De reizigers hebben bij hun gastgezinnen gegeten. Nikki heeft fanatiek geholpen met koken en had zelfs een kookmuts en een schort omgekregen. 👩‍🍳 


Later op de avond viel de stroom uit, dus lag iedereen lekker op tijd in bed. Tot morgen! 😃