GENIETEN OP HET WATER!
Vanochtend werden we wakker aan het heerlijke strand. We dachten dat de reizigers misschien al wel vroeg in zee zouden liggen, maar iedereen was zo moe dat ze liever zo lang mogelijk uitsliepen! Behalve Emma, Gijs en Ingmar S dan, die genoten lekker van de koelte van de ochtend. Toen iedereen eenmaal uit bed gekomen was voor het ontbijt, mochten we aanvallen. Knoflookrijst, zoet varkensvlees en zoute vis, een echt Filipijns ontbijtje. Inmiddels kunnen de reizigers niet meer wachten op een broodje hagelslag of een broodje kaas. Elisa heeft zelfs een kaassoufle besteld voor als ze opgehaald wordt, en als die er niet is gaat ze lopend naar huis!
Na het ontbijt trokken we de zwemkleding aan en gingen we op pad. Hoog tijd om lekker het water op te gaan vandaag. We hadden weer een lekker busritje richting de bootjes. Onderweg vroegen Bryan en Danilo hoe het eigenlijk komt dat sommige Filipinos zoals onze chauffeur Dan kroeshaar hebben, terwijl anderen heel stijl haar hebben. Dan legde de jongens toen uit dat de inheemse bewoners van de Filipijnen het kroeshaar hadden, en dat het stijle haar komt van het mixen met de Spanjaarden, Japanners en Chinezen. Weer wat geleerd!
Toen we aankwamen bij de bootjes, kregen we eerst een lekkere lunch van noodles en groente, even geen rijst! Intussen kwamen er wat mannetjes met souvenirs op het strand langs, en een aantal reizigers vloog er bovenop. Onder anderen Yvon en Florien hebben flink ingeslagen voor allemaal familie en vrienden. Daarna stapten we op 2 grote boten om te gaan snorkelen en zwemmen. Om in die boten te komen konden we al lekker afkoelen, want we moest een eind door het water, en toen konden we op pad. Het weer was gelukkig goed genoeg, maar nog een beetje onstuimig waardoor we flink op een neer gingen op de golven. Dat werkte blijkbaar net als wiegen, want er vielen zomaar een aantal reizigers in slaap. Thomas en Bryan lagen er heerlijk bij! Na een stuk varen kwamen we vlak voor een eilandje, waar een wrak onder water ligt. De snorkels konden op en het water in!
Er werden allerlei visjes gespot bij het wrak, en ook een blauwe zeester! Evi en Ingmar M. doken steeds naar beneden om mensen aan te wijzen waar die lag. Intussen werden er ook weer salto's van de boot af gesprongen door Jelmer, Elisa en Kjelvar, en Wilco zat ze van een afstandje tips te geven. En Lisanne redde een masker en snorkel van het zinken nadat die van de boot was gegooid, maar niet bij de juiste persoon belandde. Iedereen genoot van het zwemmen in het lekkere water, en de zon brak zelfs nog even door! Merle, Suus en Lisanne wilden meteen bruin worden, en Thierry en Thomas deden nog even de titanic pose op de boot.
Toen het tijd was om weer terug te varen, waren we duidelijk allemaal moe en rozig van het zwemmen. Er hingen een heel aantal koppies naar beneden, weer in slaap gevallen op het deinen van de golven. Bij terugkomst aan land gingen we gauw de busjes weer in en op naar het avondeten bij het hostel, want van het zwemmen waren we hongerig geworden! Het eten van vanavond ging er dan ook goed in, maar helaas was de regen wel weer begonnen. Met de regen kwamen er vanavond ook honderden of misschien zelfs wel duizenden eendagsvliegen tevoorschijn. Onder alle lampen ontstonden zwermen vol beesten, en terwijl de meeste reizigers ervoor vluchtten, werd Isabel een beetje moordlustig en wilde er zo veel mogelijk uit de lucht slaan. Vluchtend voor de beesten speelden sommigen een potje weerwolven in het half donker, werd er fanatiek uno gespeeld door Ingmar, Ingmar, Gijs, Mart en Nick, en was het voor onder andere Thomas, Isabel, Elin, Isis, Evi en Dewi natuurlijk ook weer tijd voor karaoke! Zo sluiten we de laatste avond op de Filipijnen ondanks de regen gezellig af!