AFSCHEID VAN HET DORP EN OP NAAR HET STRAND!!

 

Voor de laatste keer goedemorgen vanuit het dorp! De laatste nacht bij de gastgezinnen zit er alweer op en het is tijd om door te rijden naar het strand. Er staat ons een lange reisdag voor de boeg, maar niet voordat we voor de allerlaatste keer afscheid hebben genomen van de gastgezinnen. Allemaal gezinsleden van de gastgezinnen waren meegelopen naar de verzamelplek om te helpen met het sjouwen van de tassen, en natuurlijk voor de laatste foto's samen! Tess en Jennah gebruikten de tijd om te wachten om de baby van hun gastgezin voor de laatste keer te knuffelen, die gaan ze wel missen! 


Terwijl een deel van de groep al bij de verzamelplek was, hoopten onder anderen Bryan en de docenten tevergeefs dat er een busje zou komen om hun bagage op te halen. Maar gelukkig kwamen de gastgezinnen ze helpen en is hun bagage met tricycles naar de verzamelplek gebracht! De laatste knuffels en high fives werden uitgedeeld en toen gingen we echt rijden. Iedereen in de bus van Madelief, Tess, Merle, Emma, Elisa, Femke en Evi had enorm zin om naar het strand te gaan. Ondertussen blikten een aantal jongens in hun bus terug op hun dagen bij de gastgezinnen. Thierry vond iedereen in het dorp super aardig, en vond het heel lief dat hun gezin steeds zijn en Danilo's kamer voor hen opruimde. Thomas vond het ook heel lief dat zijn gezin speciaal voor hem de lekkere chocolade chips was gaan kopen voor in zijn lunchpakketje. De moeder van Evi en Emma was zelfs om 4 uur 's nachts naar de markt gegaan om eten voor de meiden te halen en klaar te maken! 


Verder werd er in de busjes ook flink wat geslapen, er konden even lekker wat uurtjes ingehaald worden. Na zo'n twee uur rijden was het tijd om te stoppen voor een plaspauze en om de lunchpakketjes op te eten. Alle gastgezinnen hebben hun best gedaan om onze reizigers met een goede lunch op pad te sturen. Lisanne had zelfs wel 5 mango's meegekregen, omdat ze die zo lekker vond! Anderen hadden ook lekker veel fruit mee, en daar waren ze heel blij mee. Toen we verder reden, veranderde het landschap ook wat, en zagen we uit het raam rijstvelden liggen! Daar komt dus al die rijst vandaan die de reizigers elke maaltijd krijgen. De eerste boodschappenlijstjes voor bij thuiskomst zijn al doorgegeven aan ouders, Florien heeft gevraagd om de komende 6 maanden geen rijst meer te eten! 


Nog een paar uur later hadden we onze volgende stop: een groot winkelcentrum. De reizigers wilden graag souvenirs scoren, maar hadden misschien nog wel meer zin in snacks. Iedereen kwam met tassen vol snacks weer naar de uitgang. Nick, Gijs en Ingmar M. hebben daarnaast ook grappige leren jacks gekocht, en Dewi heeft cadeautjes voor haar familie gescoord in een Koreaanse winkel. Suus, Lisanne, Isabel, Yvon, Tess, Jennah, Danilo, Bryan, Thierry en Kick hebben zich vooral goed vermaakt bij de KFC. 


Na het winkelcentrum was het nog maar kort rijden naar onze bestemming: het hostel aan het strand! Helaas was het wel hard aan het regenen, maar niemand heeft zich daardoor laten tegenhouden. Binnen de kortste keren lag bijna de hele groep in zee, heerlijk om het niet meer warm te hebben! Ook de douche na het zwemmen leidde tot grote vreugde, er kwam water uit een echte douche. Lisanne, Merle en Suus haalden een box en maakten er een echte douche party van in de hokjes naast elkaar! 


We kregen weer lekker eten met voor iedereen een eigen mango als toetje, en tijdens het eten hield het gelukkig op met regenen! Daarna konden we dus lekker genieten van de avond aan het strand. Elin, Isis, Femke, Madelief en Evi pakten de stoeltjes en gingen heerlijk bij de golven zitten. Thomas, Jelmer, Yvon, Isabel, Emma, Elisa en Florien hebben de karaoke vibe van de Filipijnen inmiddels helemaal te pakken, en stonden ineens met een Filipijnse familie te zingen! Hier vermaken we ons wel deze laatste dagen van de reis, een mooie plek om alle indrukken van ons verblijf bij de gastgezinnen te verwerken!