NAAR DE MARKT EN HET LEVEN IN HET DORP
De eerste nacht bij de gastgezinnen zit erop! De meesten hebben het warm gehad, sommigen hebben heerlijk geslapen, en anderen hadden toch wat last van de dunne matrasjes of de kippen die herrie maakten. We verzamelden om half 8 aan het eind van het dorp bij de weg, en zelfs zo vroeg in de ochtend kwam iedereen al bezweet het pad af lopen. Behalve Thierry, Danilo, Seyda en Kjelvar, die kwamen als allerlaatste aan in een truck, staand achterin de bak! Het leken net koningen, en toen kwamen de verhalen van gisteravond los. Femke en Elisa vertelden dat ze zich ook net koninginnen voelden, omdat hun gastgezin ze tijdens het eten met bananenbladen koelte toe wuifden. Bij Evi en Emma doen ze dat met een ventilator, die wordt overal waar ze gaan of staan voor hun neus neergezet. De gezinnen willen duidelijk goed voor ze zorgen!
Toen we allemaal verzameld waren, gingen we op pad! We gingen vanochtend op bezoek bij een outreach voor de gezondheid van de mensen in dit gebied. Omdat veel mensen zelf niet zomaar naar de dokter gaan of kunnen, organiseren ze een dag waarbij iedereen gratis kan inlopen voor een gezondheidscheck en hulp waar nodig. Voor de kinderen delen ze een extra maaltijd uit, en vandaag kregen ze ook allemaal speelgoed! Na de uitleg door de leider van dit project, mocht de groep het speelgoed uitdelen aan de kinderen. Wat waren ze daar blij mee! Na het speelgoed was het tijd om het eten op te scheppen en uit te delen. Thierry en Jelmer schepten de warme rijstpap op, anderen hielden de bakjes bij en stopten overal een lepel in. Het eten scheppen was zwaar en heet, dus het scheppen werd nog even overgenomen door Elin en Thomas, en die kwamen onderin de pan allemaal kippenpoten tegen. Maar dan niet zoals we ze in Nederland eten, maar echt de poot met tenen van de kip! Toen het eten allemaal was uitgedeeld en de kinderen ervan genoten, was het voor ons tijd om weer terug te gaan.
Aan de rand van het dorp stonden de gastgezinnen ons op te wachten om samen boodschappen te gaan doen. We stapten per gastgezingroepje in een tricycle en reden naar de markt, lekker met dat windje! Eenmaal aangekomen keken een aantal reizigers twijfelend naar de drukke markt, dat is wel wat anders dan een Nederlandse supermarkt! De kramen lagen vol met allemaal kleurrijke groente en fruit, maar er lagen ook zomaar opengesneden vissen en stukken kip. En Isabel schrok toen ze ineens een varkenskop zag liggen! Maar samen met de mama's en dochters van de gastgezinnen gingen de reizigers de uitdaging aan om alle boodschappen voor vandaag te verzamelen, en dat is gelukt! Madelief en Thomas stonden halverwege al een lekkere mango te eten, en Tess en Jennah waren megablij dat hun gastmama aardappels voor ze heeft gehaald in plaats van rijst!
Na het marktbezoek waren we allemaal hongerig, de energie gaat er hard doorheen op deze warme dagen! Dus had iedereen even tijd om wat uit te zoeken, en met een McDonalds en Dunkin Donuts in de buurt leverde dat veel blije gezichten op. Na de nodigde snacks stapten we weer in de tricycles terug naar het dorp, waar iedereen bij de gastgezinnen ging lunchen. Maar aangezien de lunch nog klaargemaakt moest worden, was er ook genoeg tijd om even bij te komen. Thierry en Danilo lagen dan ook lekker op hun bedjes voor de klamboe te chillen. Ingmar M, Mart en Nick hadden intussen een lekkere lunch met prachtig uitzicht achter hun huisje!
De rest van de middag was er vrije tijd voor de reizigers in het dorp om bij te komen, de omgeving te verkennen of lekker samen spelletjes te spelen. Een groepje met Thomas, Madelief, Evi en Femke liep bijvoorbeeld naar een mooi uitzichtpunt, en daarna werd er even gebasketbald voor het huisje van Lisanne en Madelief. De vader van het gezin pakte vervolgens de karaoke set erbij! Maar waar de groep eerst enthousiast juichte over karaoke, vonden ze het toch ineens niet zo leuk meer toen de man echt ging zingen. Ze besloten dan toch maar voor het huisje van Tess en Jennah te gaan basketballen, samen met hun fanclub aan kinderen. Later werd de karaoke toch aangezet bij het huisje van Femke en Elisa! Elin, Isis, Florien, Isabel en Yvon besloten intussen een potje uno te spelen, waarbij de gemoederen zo hoog opliepen dat de kaarten door de lucht vlogen. Er werd vervolgens nog een stoelendans gestart en daarna kwamen alle tiktoktrends voorbij met de kids uit het dorp. Een gezellige middag!
Toen het tijd was voor het diner ging iedereen terug naar zijn gezin. Sommigen werden daar verblijd met pasta! Alles wat geen rijst is gaat er goed in deze dagen. Na het eten werd de karaoke nog even gezellig voorgezet, werden er kaartspelletjes gespeeld, en kwamen een aantal reizigers even buurten bij het huis van de docenten. Daar werd er alvast nagedacht over het eindfeest van morgenavond en welk liedje er dan karaoke gezongen moest worden. Een Filipijns liedje, zeiden Evi en Femke, waarop Isabel uitriep: Hakuna Matata! Toen was het ons wel duidelijk dat het hoog tijd was om naar bed te gaan, morgen is het alweer de laatste dag hier in het dorp!