Het project start met een spetterende trailer die de leerlingen warm maakt voor het simulatiespel. De teams verzinnen hun landnaam, en maken een mooie regeringsfoto voor in de app. En dan kan het project van start! We beginnen direct met het eerste verdienspel. De Globa’s die hiermee worden verdiend, vormen de economie van het land in de eerste spelronde.

De verdienspellen hebben creatieve werkvormen als muziek, quiz, comics en minigames, en gaan over boeiende thema’s als mensenrechten, stille rampen en oneerlijke handel. Studieonderdelen, creatieve componenten, spelelementen, presentaties en nabesprekingen wisselen elkaar af. Flitsende uitlegfilms leiden de klassen van A tot Z door alle spellen.

Na het verdienspel verandert de rol van de teamleden van burgers naar regeringsleiders. Over de verdiende Globa’s heffen ze diverse belastingen om tot een overheidsbudget te komen. Hiermee kunnen ze ministeries financieren en wetten invoeren. Ook kan worden samengewerkt met andere landen en zijn er mogelijkheden om Globa’s te sparen en lenen. De landen staan er bij de start erg slecht voor, dus er is veel werk aan de winkel!

Een land besturen is complex. Je hebt te maken met allerlei actoren: je burgers, het beleid in andere landen, de media, lobbyisten en inlichtingendiensten. Het is anticiperen op nieuwe kansen, maar ook op bedreigingen en rampen die het land kunnen treffen. Tijdens Globaland XL PRO moeten de ministers multitasken om alles in goede banen te leiden en hun bevolking tevreden te houden.

Na iedere ronde veranderen de landen en zien de teams de effecten van hun keuzes. Hoe tevreden zijn de burgers over de belastingen, ministeries en wetten? Welke neveneffecten hebben ze gehad op de economie en andere

ministeries? Tijdens de klassikale ‘aftertalk’ evalueren we de ontwikkelingen en bespreken we grote uitdagingen waar regeringsleiders voor staan.

Voor de verdienspellen en het besturen van het land scoren de teams punten, die hun plek op de ranglijst bepalen. De tussenstand is onder andere te bekijken in het ‘commandocentrum’, het kloppende hart van het project. Hier zetelt de organisatie en kan iedereen terecht met vragen. Na 4 spelrondes wordt de eindstand opgemaakt en worden leuke prijzen uitgereikt aan de winnaars.

*Het belastingsysteem is complexer met 5 verschillende belastingen.

*De omvang van de ministeries verschilt en moet worden achterhaald.

*Teams kunnen kiezen uit meer dan 150 wetten ofwel beleidskeuzes.

*Belasting-, budget-, en beleidskeuzes hebben veel meer neveneffecten.

*Er kan op veel meer plekken worden samengewerkt met andere landen.

*Leerlingen zijn minister van een aantal ministeries, meer overleg in teams.

*Online nieuwskanaal The Globaland Post met aanvullende informatie.

*Meer focus op discussie en meningsvorming dan op kennistoetsing.

*De onderwerpen van de spellen hebben meer diepgang en complexiteit.

*Meer nadruk op inzicht krijgen in dwarsverbanden tussen thematieken.